Oleje przekładniowe to duża grupa produktów przeznaczona nie tylko dla motoryzacji. Tego typu oleje znajdują szerokie zastosowanie do smarowania przekładni maszyn rolniczych i budowlanych.
Różnorodność zastosowań olejów smarowych zmusza producentów do prowadzenia badań laboratoryjnych, których efektem jest szeroka oferta produktów o zróżnicowanych parametrach. Podstawowym zadaniem olejów przekładniowych jest redukcja tarcia.
Czy odgrywają również rolę przy konserwacji przekładni? Warto przeczytać.
Oleje przekładniowe, czym są i jakie pełnią funkcje?
Oleje przekładniowe to produkty przemysłu petrochemicznego stosowane głównie w motoryzacji do smarowania skrzyń biegów, zarówno automatycznych, jak i manualnych oraz przekładni i mostów napędowych.
Znajdują także zastosowanie w maszynach i pojazdach rolniczych, przemysłowych i budowlanych do manualnych skrzyń biegów, w skrzynkach rozdzielczych, przystawkach odbioru mocy, do przekładni niezsynchronizowanych i zsynchronizowanych osi oraz do innych urządzeń wymagających skutecznego smarowania.
Najważniejszym zadaniem olejów przekładniowych jest redukcja tarcia pomiędzy pracującymi elementami urządzenia. Właściwości dobrych olejów smarowych pozwalają na tłumienie drgań, a także zapewniają płynną pracę skrzyń biegów i innych przekładni.
Dobre oleje przekładniowe mogą pracować w różnych temperaturach, nie tracąc swoich zdolności smarownych. Istotną funkcją olejów przekładniowych jest także chłodzenie pracujących elementów układów.
„Parametrem określającym przydatność olejów przekładniowych – wyjaśnia handlowiec z firmy Rai-Bud, która zajmuje się sprzedażą części i smarów do maszyn rolniczych, przemysłowych i budowlanych – jest lepkość określana przy pomocy dwóch wartości przedzielonych literą W. Pierwsza wartość określa lepkość oleju w warunkach zimowych, druga natomiast opisuje lepkość letnią. Norma SAE J306 wyróżnia kilka klas lepkości – 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190 i 250. Im wartość lepkości zimowej jest niższa, tym w niższych temperaturach olej przekładniowy zachowuje swoje własności smarowne. W Polsce, ze względu na warunki klimatyczne najczęściej stosuje się oleje 80W-90”.
Uszlachetnianie olejów konserwuje i przedłuża żywotność przekładni
Drugim parametrem opisującym jakość i charakter oleju przekładniowego jest jego stopień uszlachetnienia. Zawartość środków uszlachetniających zwiększa w zdecydowany sposób efektywność pracy oleju oraz ma za zadanie ochronę pracujących elementów przekładni.
Specjalne dodatki stosowane przez dobrych producentów olejów zabezpieczają przed rozwojem korozji, tworząc warstwę ochronną, która nie dopuszcza do utleniania się powierzchni pracujących części. Stosowanie uszlachetniaczy antykorozyjnych, przeciwutleniających i przeciwspieniających konserwuje przekładnie i zdecydowanie wpływa na przedłużenie żywotności maszyn.
Stosowana jest sześciostopniowa skala specyfikacji Amerykańskiego Instytutu Nafty API, która klasyfikuje oleje przekładniowe pod kątem zawartości i skuteczności uszlachetniaczy.
- API GL1 – olej do nisko obciążonych przekładni głównych.
- API GL2 – olej przeznaczony do przekładni pracujących w lekkich warunkach.
- API GL3 – olej zawierający dodatki zapewniające lepszą smarowność i odporność na zużycie.
- API GL4 – olej zawierający dużą ilością dodatków uszlachetniających najczęściej stosowany do większości pojazdów.
- API GL5 – olej wykorzystywany w przekładniach pracujących pod średnimi i dużymi obciążeniami.
- API GL6 – olej przeznaczony do pracy w ekstremalnie ciężkich warunkach.
Znaczenie olejów w konserwacji przekładni nie tylko w wyrafinowanych układach nowoczesnych skrzyń biegów, ale także w przekładniach maszyn rolniczych i budowanych jest bardzo duże. Jednak pod jednym warunkiem. Olej przekładniowy musi być regularnie wymieniany zgodnie z rekomendacjami producenta.