Odżywki białkowe to jedne z najchętniej kupowanych suplementów. Osoby początkujące bardzo często decydują się na ich zakup jako pierwszych, ze względu na niską cenę, bezpieczeństwo oraz efekty, jakie może dać. Niestety popularność tych odżywek spowodowała, że powstało bardzo wiele krzywdzących mitów na ich temat.

Każda osoba, która uprawia sport amatorko, zawodowo lub po prostu jest ciekawa, powinna przeczytać ten artykuł, aby dowiedzieć się o odżywkach białkowych nieco więcej i wyrobić sobie swoje własne zdanie na ich temat. Jakie są fakty i mity o odżywkach białkowych?

Osoby, które ćwiczą, mają większe zapotrzebowanie na białko

Światowa Organizacja Zdrowia ustaliła, że optymalna dzienna dawka białek to 0,8 g na kilogram masy ciała. Niestety uprawiające sport mają większe zapotrzebowanie na białko, dlatego konieczne jest jego stałe uzupełnianie. Fakt ten poddawany był wielu badaniom, które wykazywały, że podawanie większych dawek białka sprzyja większym przyrostom suchej masy mięśniowej. Tak więc, jeżeli ćwiczysz, koniecznie zaopatrz się w odżywkę białkową! Efekty będą bardziej widoczne!

Testosteron u mężczyzn może zostać zmniejszony przez białko sojowe

Białko sojowe to jedno z najlepiej przyswajalnych białek. Niestety w dużych ilościach może powodować problemy z płodnością. Sytuacja nasila się wtedy, kiedy jest ono podawane już w czasie dojrzewania. Dawniej suplementy, które zawierały soję, cieszyły się dużym zainteresowaniem. Niestety obecnie soja jest tak przetworzona, ze stanowi jedynie zapełniacz odżywek, dlatego warto go unikać.

Białka mają różną przyswajalność

Każdy rodzaj białka w odżywce białkowej, cechuję się inną przyswajalnością. Jedne działają szybko i uwalniają się niemal natychmiast po spożyciu, natomiast inne białka mogą przyswajać się całą noc. Wskaźnik BV mówi o tym, iż najlepiej przyswajalne białka to białka bazujące na serwatce, a szczególnie izolat białka.

Obecnie wskaźnik ten jednak nie jest już tak popularny, a przyswajalność obliczana jest na podstawie wskaźnika strawności aminokwasów białek. Wskaźnik ten powstał przez naukowców, którzy badali ilość zapotrzebowania organizmu na aminokwasy i zdolność ich trawienia.

Białko – Mity

Organizm nie przyswaja więcej, niż 30 g na porcję

Niektórzy uważają, że przyjmowanie większych ilości białka, niż 30 g nie ma sensu, gdyż uważają, że więcej białka nie będzie w stanie się wchłonąć. Jest to mylne przekonanie. Wchłanialność uzależniona jest masy, rodzaju wykonywanej aktywności, diety, wieku oraz płci.

Faktem jest to, że spożywanie ilości większych, niż 30 g, może stanowić nieznaczne obciążenie dla żołądka. Warto więc dopasować ilość odżywki do swoich potrzeb oraz predyspozycji. Spożywanie ogromnych dawek suplementów jest bez sensu.

Odżywki białkowe szkodzą zdrowiu

Wiele osób słysząc słowo ,,suplement” lub ,,odżywka białkowa” od razu myśli o sterydach lub innych sztucznych substancjach, które przyspieszają rozrost tkanki mięśniowej w niezdrowy sposób. Istnieje również krzywdzący mit, że spożywanie większych, niż zalecana dawek białka może wpływać szkodliwie na nerki i układ moczowy.

Wiele badań wskazuje jednak na to, że spożywanie nawet 3 kg białka dziennie nie ma destrukcyjnego działania na organizm. Oczywiście poza tym należy spożywać pełnowartościowe posiłki bogate w nasycone tłuszcze i węglowodany.

Nabiał to złe źródło białka

Często słyszy się, że nabiał to złe źródło białka. To błędem twierdzenie. Oczywiście jogurty smakowe i niektóre przetwory mleczne mają w sobie sztuczne barwniki, wzmacniacze smaku, cukry i tłuszcze, jednak żaden świadomy sportowiec nie sięga po takie produkty i nie wmawia sobie, że w ten sposób dostarcza zdrowego białka!

Wybieramy tylko te produkty, które nie mają w składzie regulatorów i innych szkodliwych substancji. Takie produkty faktycznie nie są dobrym źródłem białka.

Odżywki białkowe – Ciekawostki

W jaki sposób powstaje odżywka białkowa?

Wiele odżywek białkowych powstaje w…mleczarniach, podczas produkcji sera. Niestety otrzymana serwatka ma w sobie tłuszczu, dlatego zostaje poddawana procesom filtracji. Proces ten składa się z przeciśnięcia serwatki pod ciśnieniem przez membrany mające odpowiednią wytrzymałość i szerokość otworów.

Serwatka po procesie oczyszczenia poddana jest procesowi mikrofiltracji oraz pozbyciu się wody. Oczyszczona serwatka zostaje dokładnie osuszona i staje się proszkiem, który umieszcza się w suplementach diety.

Wliczanie białka roślinnego do bilansu protein

Brak wykonywania tej czynności jest błędne. Białka roślinne przez wielu uważane są za całkowicie bezwartościowe i nie są wliczane do bilansu protein. To duży błąd! Po pierwsze, białka te nie są bezwartościowe, ponieważ dostarczają wielu cennych aminokwasów.

Ich jedyną wadą jest ciężka i długotrwała strawność. Po drugie połączenie białek roślinnych z innymi rodzajami białek daje wysokojakościową mieszankę białek komplementarnych! Nieuwzględnianie białek roślinnych w bilansie może doprowadzić do nadmiernego spożywania protein, co jest niepożądane.

(Visited 44 times, 1 visits today)