W dobie wszechobecnej konkurencji małe lokalne firmy powinny wykorzystać wszystkie szanse, aby utrzymać się na rynku i rozwijać się. Powinny korzystać z różnych dostępnych form marketingu i reklamy, w tym także z internetu. Zaniechanie w tym zakresie ustawia firmę w grupie skazanej na wegetację, bez perspektyw na rozwój.

Firmy lokalne, to zazwyczaj firmy małe, z ograniczonym budżetem na marketing i reklamę. Jest to jeden z powodów, dla których lokalne firmy skupiają się na działaniach marketingowych w lokalnych mediach i reklamie wizualnej. Właściciele małych firm są przekonani, że marketing w internecie jest dla nich za drogi. Niełatwo ich przekonać do zmiany zdania, ale postaramy się w skrócie przedstawić kilka możliwości. Marketing internetowy to wiele różnych kanałów, które w różnym stopniu nadają się do wykorzystaniu w działaniach dla lokalnej firmy. Istotne jest, że reklamy w poszczególnych kanał internetowych mogą być precyzyjnie kierowane do grupy docelowej pod względem obszaru, wielu, płci, zainteresowań itd.



Strona internetowa

Strona internetowa firmy to podstawa wielu działań marketingowych, chociaż nie do wszystkich kanałów jest niezbędny. Wbrew przekonaniom prosta strona internetowa nie musi być droga, trzeba tylko dobrze poszukać możliwości. Jeżeli ktoś ma choćby ogólną orientację w temacie może sobie wykonać stronę na dobrym darmowym lub płatnym, ale tanim CMS-ie. W innym przypadku wykonanie strony trzeba zlecić, ale dla małych stron nie będzie to kosztowne. Dobrym i znanym systemem zarządzania treścią jest WordPress, który dla małych firm będzie chyba najlepszym rozwiązaniem. Trzy sprawy podstawowe to: zarejestrowanie własnej domeny, wykupienie hostingu i zbudowanie strony internetowej. Strona internetowa powinna zawierać dane ogólne o firmie, dane adresowe z panelem kontaktowym, ofertę, blog firmowy, informacje wymagane przez prawo (RODO itp.). Strona internetowa to odbicie firmy w wirtualnym świecie, jest tym, czym siedziba firmy w rzeczywistym świecie. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na stworzenie własnej strony internetowej, to wszystkie działania marketingowe powinny kierować do niej (oferta, panel kontaktowy lub inna dedykowana podstrona). Oczywiście oprócz strony internetowej firma powinna mieć własny adres mailowy, polecam Gmail, najłatwiejszy do utrzymania i darmowy w podstawowym zakresie. Adres poczty elektronicznej jest równie ważny jak strona internetowa.

Reklama w wyszukiwarkach

Strona internetowa firmy do baza do działań reklamowych w wyszukiwarkach internetowych, w polskich warunkach przede wszystkim w Google. Można prowadzić płatną reklamę, która daje natychmiastowe wyniki. Jest kilka sposobów takiej reklamy, która prowadzi do wybranej podstrony firmowego serwisu, albo specjalnie utworzonej dedykowanej podstrony, na przykład z ofertą promocyjną. Reklama płatna w wyszukiwarce Google to AdWords, moduł reklamowy wyświetla się w różnych miejscach wyników wyszukiwania.

Podstawowe działania marketingowe w wyszukiwarkach to działania SEO, których elementem jest pozycjonowanie stron. Celem tych działań jest umieszczenie danych strony internetowej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na jak największą liczbę słów kluczowych związanych z działalnością firmy i obszarem działania (miejscowość). To duże uproszczenie, ale w skrócie oddaje sens działań marketingowych. Pozycjonowanie w podstawowym zakresie i przy niedużej konkurencji nie jest trudne, ale wymaga trochę czasu i pieniędzy. Najważniejsze jest, żeby robić to systematycznie, a z miesiąca na miesiąc wyniki będą coraz lepsze i co najważniejsze, trwałe. Warto sprawdzić, czy słowa kluczowe dotyczące naszej działalności, które wpisuje się do wyszukiwarki, są geolokalizowane. Jeśli tak, to warto ściślej powiązać podstrony naszego serwisu internetowego z nazwą miejscowości. Geolokalizacja oznacza, że na pewne zapytania, na górze wyników wyszukiwania pokazują się strony lokalnych firm, z lokalizacją rozpoznaną dla komputera osoby pytającej.

Social Media

Obecność w portalach społecznościowych i marketing prowadzony w nich to stosunkowo nowy obszar działania. W zależności od oferty, rodzaju działalności firmy można skupić się na jednym lub kilku portalach społecznościowych. Najbardziej uniwersalny jest Facebook, ale dla pewnych grup docelowych i niektórych rodzajów działalności lepszy może okazać się Instagram, Snapchat, YouTube lub jeszcze inny. Trzeba pozakładać konta firmowe i obserwować działania podobnych lub konkurencyjnych firm. Nie możemy skupić się tylko na własnej stronie. Jako konto firmowe dodajemy się do grup tematycznych, miejskich, o ile takie istnieją. Udzielamy się w dyskusjach tematycznych, budując autorytet i zwracając tym samym uwagę na własną firmę. Podobne działania możemy prowadzić na branżowych lub lokalnych forach. Każdy z portali społecznościowych umożliwia prowadzenie działań na wiele sposobów. Trzeba po prostu je poznać i spróbować zastosować do własnych potrzeb. Poznamy je na pewno, bo przecież jako uczestnicy tych portali będziemy również adresatami takich działań ze strony innych firm.

Content Marketing

Marketing treści to ostatnio modne słowo i modne działania. W skrócie polega to na publikowaniu na obcych stronach internetowych przydatnych treści z własnej dziedziny. W założeniu takie publikacje maja przynieść ruch na naszą stronę, czyli odwiedziny osób zainteresowanych tematyką. Jako bonus można mieć również pozycjonujący odnośnik do naszej strony. W praktyce to działanie dosyć drogie i raczej mało opłacalne dla małych firm. Lepiej skupić się na content marketingu na własnej stronie, czyli na prowadzeniu bloga firmowego. Blog może być podzielony na aktualności i porady, uzupełniony o jeszcze inne treści. Ważne jest, aby z takiej poradnikowej lub newsowej publikacji dać odnośnik (link) do odpowiedniej podstrony z ofertą.

Działania kompleksowe

Zasygnalizowaliśmy kilka kanałów marketingowych do wykorzystania, a trzeba przyznać, że jest ich znacznie więcej. Kto zauważy w tym szansę dla siebie, z pewnością będzie zgłębiał temat i z czasem przejdzie do praktycznej realizacji. W działaniach marketingowych prowadzonych w różnych kanałach istnieje pewnego rodzaju synergia. Poszczególne kanały uzupełniają się i w pewnym stopniu nakręcają wzajemnie, dlatego nie warto się ograniczać tylko do jednego rodzaju działań. Może to zajmować dużo czasu, dlatego warto rozważyć zlecenie niektórych trudniejszych prac do zewnętrznej firmy.

Na koniec trzeba wspomnieć o informacji zwrotnej. Każdy portal Social Media oferuje statystyki dla działań naturalnych i reklamowych. Jeśli chodzi o własną stronę internetową, to trzeba korzystać z danych jakie oferuje Search Console i Google Analytics, obydwa narzędzia darmowe od Google. Analiza dostarczonych informacji pozwala na korektę działań w poszczególnych obszarach.

Artykuł przygotowany wspólnie z serwisem www.nvvi.eu.

(Visited 326 times, 1 visits today)