Nikt nie lubi nudnych, przewidywalnych prezentacji. Jeśli nie chcesz, aby Twoi odbiorcy ziewali, podczas gdy mówisz, spraw by była ciekawa i wyjątkowa. Jak to zrobić? Istnieje kilka istotnych elementów, które w połączeniu ze sobą, pozwolą Ci przedstawić wybrane zagadnienie w sposób kreatywny i oryginalny.

Dowiedz się, jak zainteresować słuchaczy i co zrobić, żeby zapamiętali Twoje wystąpienie na dłużej.



Dobra prezentacja. Jak ją przygotować?

Jedni ludzie to wzrokowcy, inni z kolei lepiej przyswajają wiedzę słuchając. Występując publicznie, musisz jednocześnie zadowolić oba typy odbiorców. Połączenie ciekawej opowieści z przejrzystą wizualizacją jest kluczem do sukcesu.

Zacznij jednak od przygotowania merytorycznego. Niezależnie od zagadnienia, treść prezentacji powinna być wartościowa i wyczerpać dany temat, jednocześnie nie nudząc słuchaczy.

Dobra prezentacja powinna być spójna — od początku do końca trzymaj się tematu wypowiedzi, zmieniaj jedynie techniki, które stosujesz, aby stale dostarczać bodźców odbiorcom. Tak skupisz ich uwagę. Gdy przygotujesz najważniejsze zagadnienia pod względem merytorycznym, zastanów się, jak uatrakcyjnić wystąpienie i jak sprawić, żeby wypaść niebanalnie.

Storytelling, czyli klucz do oryginalnej prezentacji

Prezentacja oparta na opowieści jest gwarancją na nieszablonowe wystąpienie. Jest to tzw. storytelling, czyli sztuka opowiadania historii. Jest znacznie bardziej skutecznym sposobem np. na reklamę niż nasycanie wystąpienia jedynie informacjami i frazesami.

Opowieść sprawia, że słuchacz jest zaciekawiony i zaangażowany w prezentację. Przekazywane informacji jest w ten sposób o wiele łatwiejsze, a odbiorca zapamiętuje je na dłużej, dzięki czemu wyróżniasz się z tłumu i zyskujesz na wiarygodności.

Storytelling powoduje, że słuchacz łatwiej rozumie treść, angażuje się emocjonalnie i  łatwiej mu podjąć decyzję np. o zakupieniu danego produktu lub skorzystaniu z Twojej usługi. Jak twierdzi ekspert z firmy Opowiedz to:

„Ludzie po prostu uwielbiają słuchać historii. Podawanie realnych przykładów pozwala lepiej zrozumieć słuchaczowi zagadnienie bądź informację. Opowieść kreuje obraz w głowie, dzięki czemu odbiorca może np. wyobrazić sobie siebie w podobnej sytuacji. Produkt lub usługa musi być bohaterem tej opowieści”.

Prezentacja multimedialna. Co w niej umieścić?

Uwaga odbiorcy bywa ulotna, dlatego możesz przyciągnąć ją prezentacją multimedialną. Jeśli chodzi o kwestie wizualne, postaraj się, aby oprawa graficzna prezentacji była nieszablonowa.

W slajdach umieszczaj jak najciekawsze lub zabawne materiały graficzne. Unikaj długich ścian tekstu, a żeby dodać slajdom spójności, używaj tego samego rodzaju czcionki. Nie wybieraj podstawowych fontów, postaw na  coś innego, ale czytelnego.

Prezentacja multimedialna jest tłem do Twojej wypowiedzi. Najlepiej wykorzystywać w niej jedynie obrazy i infografiki, które są spójne z tematem. Aby zyskać na oryginalności, dobrze jest używać materiałów personalizowanych, a nie tych z pierwszej lepszej strony w Internecie.

Do materiałów wizualnych zaliczają się też filmiki. Pamiętaj jednak, żeby były one krótkie. Różnorodność w prezentacji jest istotna, ponieważ dzięki niej wystąpienie staje się ciekawsze i oryginalne.

(Visited 119 times, 1 visits today)