Zastanawiasz się w jakiej kondycji jest silnik w twoim samochodzie? Dobra wiadomość! Wystarczy, że dokonasz pomiaru ciśnienia sprężania.

 

Pomiar ciśnienia sprężania pozwoli ocenić stopnień zużycia tłoków, pierścieni tłokowych, gładzi cylindra oraz przylgni i ich gniazd. Dodatkowo sprawdzisz stan uszczelki pod głowicą i wykryjesz ewentualną usterkę. Te elementy mają kluczowy wpływ na wartość ciśnienia sprężania w silniku.

Przygotuj auto do pomiaru

Do czynności pomiarowych należy odpowiednio przygotować samochód. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na rodzaj silnika (benzynowy lub wysokoprężny), sprawdzić stan akumulatora oraz rozrusznika. Kolejnym krokiem jest zaopatrzenie się w specjalny przyrząd jakim jest miernik ciśnienia sprężania. Sklep MAGMA sprzedaje wiele typów takich urządzeń. Szczególnie poleca się elektroniczne próbniki. Warto jednak pamiętać, że w zależności od rodzaju silnika ciśnienie może się różnić. Dlatego dobrze jest, gdy stosuje się urządzania o odpowiednich skalach.



Kluczowy start

Silnik powinien zostać rozgrzany do jego temperatury eksploatacyjnej (ok.70 stopni Celsjusza). Jest to chwila, w której powinien załączyć się wentylator w chłodnicy. Osiągnięcie odpowiedniej temperatury jest bardzo ważne w uzyskaniu prawidłowych wyników. W innym wypadku mogą być one zaniżone. Wszelkie opory przepływu powietrza zostaną zniwelowane, kiedy przepustnica zostanie otwarta. Dlatego podczas wykonywania pomiaru pedał gazu powinien być stale wciśnięty. W przypadku aut posiadających rozbudowane katalizatory należy pamiętać, aby odłączyć zasilanie pompy paliwowej i układ wtryskowy. Następnie odłączamy układ zapłonowy, wykręcamy świece i oczyszczamy ich gniazda wykorzystując sprężone powietrze. Ostatnim krokiem jest właściwy pomiar. Końcówki miernika wkładamy do otworu świecy zapłonowej (silniki benzynowe) lub żarowej (silniki wysokoprężne). Podczas całego procesu, zaleca się baczną obserwację  połączenia końcówki z otworem w celu wykrycia nieszczelności. Taka sytuacja mogłaby przyczynić się do uzyskania mało rzetelnych wyników. Po zakończeniu pomiaru, urządzenie trzeba odpowietrzyć.

Interpretacja wyników

Uzyskane wyniki należy porównać z wynikami deklarowanymi przez producenta auta. W przypadku braku takich informacji wystarczy skorzystać ze wzoru: Pspr= k ε, gdzie: k= 0,12…0,13 (silnik benzynowy) i  k= 0,17…0,20 (silnik wysokoprężny). Poszczególne pomiary z cylindrów nie powinny przekraczać 10 % od najwyższego uzyskanego wyniku. Jeśli tak się stało, wówczas mamy pewność, że niektóre elementy silnika zostały zużyte.

(Visited 159 times, 1 visits today)