Pompy ciepła są nazywane urządzeniami bezobsługowymi i potrafią pracować z fabryczną wydajnością nawet przez 25 lat od momentu montażu. Duża niezawodność i mała podatność na awarie nie oznacza jednak, że sprzęt nie powinien być poddawany regularnym przeglądom serwisowym.

Skontrolowanie pompy przez specjalistę nie tylko pozwoli uniknąć kosztownych napraw, ale przedłuży też żywotność całego systemu. Jak często należy jednak przeprowadzać przegląd pompy ciepła?



Dlaczego przeglądy pomp ciepła są potrzebne?

Systemy wykorzystujące pompy ciepła, choć skomplikowane i zaawansowane technologicznie, nie są szczególnie podatne na awarie. Nie zmienia to jednak faktu, że układ, podobnie jak każde inne urządzenie domowe, może ulec zepsuciu lub zużyciu, co wpłynie na jego wydajność lub nieprawidłową pracę.

Usterki nie dotyczą najczęściej samej pompy, a raczej instalacji grzewczej lub źródła ciepła. Tak dużo źródeł potencjalnych problemów oraz wiążące się z nimi konsekwencje sprawiają, że regularne wizyty serwisantów w naszym domu to po prostu konieczność.

Nieprawidłowości związane z działaniem pompy ciepła odbiją się na domowym budżecie – nawet drobna awaria czy też nieprawidłowe ustawienie regulatora może niepotrzebnie zwiększać zużycie prąduSerwis pompy ciepła pozwala nie tylko zmniejszyć wydatki związane z eksploatacją urządzenia, ale także uniknąć kosztownych napraw.

Co więcej, wielu producentów wymaga, aby specjaliści posiadający stosowne uprawnienia regularnie dokonywali przeglądu ich sprzętu – w przeciwnym wypadku nie można przedłużyć gwarancji na urządzenie.

Przegląd pompy ciepła – jak często go wykonywać?

Eksperci zalecają, aby przegląd techniczny pomp ciepła był przeprowadzany raz do roku. Ekipę serwisantów najlepiej zaprosić do domu przed sezonem grzewczym – w razie wykrycia nieprawidłowości lub konieczności przeprowadzenia dodatkowych prac naprawczych nie odczujemy chwilowego wyłączenia pompy.

“Przegląd powinien być dokonany przez autoryzowanych specjalistów  zakres ich działań jest ściśle ustalony przez warunki gwarancji producenta, a także konstrukcję pompy ciepła i jej bieżące problemy zaobserwowane przez samego użytkownika.

Na podstawie przeprowadzonych oględzin przygotowuje się specjalny raport, który umożliwia przedłużenie gwarancji” – tłumaczy nam pracownik reprezentujący firmę Waso Klim z Chorzowa, która zajmuje się montażem oraz serwisowaniem instalacji z pompą ciepła.

Co obejmuje przegląd pompy ciepła?

Coroczny przegląd instalacji z pompą ciepła wymaga dokonania wielu dokładnych oględzin i sprawdzenia prawidłowej pracy poszczególnych elementów systemu. Do najważniejszych zadań serwisantów należy:

  • kontrola szczelności oraz ciśnienia panującego w układzie chłodniczym pompy ciepła,
  • kontrola ciśnienia w instalacji grzewczej oraz dolnym źródle ciepła (w przypadku pomp gruntowych),
  • sprawdzenie stanu filtrów,
  • sprawdzenie zawilgocenia czynnika chłodniczego,
  • ocena działania zaworów bezpieczeństwa,
  • kontrola instalacji elektrycznej (obejmująca zarówno prawidłowość osadzenia przyłączy elektrycznych, jak też właściwe działanie czujników i bezpieczników),
  • kontrola przeponowych naczyń wzbiorczych, zarówno w instalacji centralnego ogrzewania budynku i wody użytkowej, jak również dolnego źródła ciepła,
  • czyszczenie parownika (czyli tzw. wymiennika), którym pompa ciepła pobiera ciepło z powietrza atmosferycznego (w przypadku pomp typu powietrze-woda).

W czasie przeglądu sprawdza się też historię błędów, którą można znaleźć w regulatorze. Znajdujące się tam informacje umożliwiają przeanalizować dotychczasową pracę pompy ciepła, pozwalając nie tylko łatwiej zlokalizować aktualne usterki, ale również przewidzieć potencjalne problemy, które mogą wystąpić w przyszłości.

Wszystkie działania serwisantów pozwolą nam cieszyć się bezawaryjnym oraz ekonomicznym użytkowaniem instalacji z pompą ciepła przez długie lata.

 

(Visited 40 times, 1 visits today)