Volkswagen jest niemiecką marką samochodów, na rynku istniejącą od 1938 r. W wolnym tłumaczeniu nazwa firmy oznacza: samochód ludu. Volkswagen posiada szereg kultowych już modeli i jest marką lubianą i często wybieraną. Przekonajmy się więc, jak do tego doszło i jaka jest historia koncernu.
Volkswagen – samochód dla ludu
Pierwszym modelem marki był wyprodukowany na zlecenie A. Hitlera garbus. Po wojnie firma zajęła się produkcją na potrzeby armii. W 1950 roku na rynku zadebiutował model Transporter, który jest do dziś. Innym istotnym momentem był rok 1973, w którym pojawił się Volkswagen Passat.
Zaraz potem w 1974 roku z taśmy zjechał pierwszy Golf. Jego pierwsza generacja powstawała do 1983 roku. Golf II dostępny był do 1992 roku, a Golf III do 1997 roku. Golf IV powstawał do 2003 roku (kombi do 2006), a Golfa V produkowano do 2008 roku.
Wersja VI debiutuje w 2008 roku, a VII w 2012. 2014 rok jest natomiast rokiem rozpoczęcia produkcji Volkswagena Golfa Sportsvan zbudowanego na płycie podłogowej MQB znanej m.in. z Golfa VII. Od 2005 roku powstaje wersja z podwyższonym dachem Golf Plus, a od 1979 roku zaczęła powstawać 4-drzwiowa odmiana Golfa o nazwie Jetta. Można więc rzec, że jest to flagowy produkt marki.
Rozwój marki
W 1969 roku koncern kupuje Audi, a w 1996 roku Seata. W 1991 roku Volkswagen finalizuje przejęcie Skody, siedem lat później firma nabywa prawa do marki Bentley, a jest także posiadaczem akcji Bugatti, Porsche i Lamborghini. Koncern Volkswagen to więc nie tylko jedna marka. Obecnie grupa posiada 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Za pomocą 175 spółek działa w 154 krajach.
Oficjalne przedstawicielstwo Volkswagena w Polsce istnieje od 1991 roku. Obecnie dystrybutorem aut jest https://centrumwroclaw.pl/vw/.
Już od początku marka ta odniosła ogromny sukces – zarówno wizerunkowy, jak i rynkowy. Ci, którzy nie mogli sobie pozwolić na Golfa, mogli skusić się na nieco mniejszy, spokrewniony z Audi 50, model Polo.
Oba modele produkowane są po dziś dzień, oczywiście po wielu modernizacjach i wprowadzaniu nowych generacji. To właściwie najważniejsze modele Volkswagena, które sprawiły, że stał się potęgą i największym producentem samochodów na świecie. Historyczny wynik marka osiągnęła w 2016 r., kiedy stała się największym producentem samochodów na świecie ze sprzedażą na poziomie 10,31 mln egzemplarzy!
Mały „garbus”- największym hitem marki
Jak już wspomniano, historia Volkswagena zaczęła się w 1931 roku, kiedy przedsiębiorstwo Zündapp zwróciło się do Ferdinanda Porsche o przygotowanie projektu taniego samochodu. Było to konieczne, by spopularyzować ten środek transportu w Niemczech.
- Porsche poznał Adolfa Hitlera, który chciał, aby Porsche został nadwornym konstruktorem ówczesnych Niemiec. 17 kwietnia 1934 roku Ferdinand Porsche przedstawił rządowi projekt samochodu – legendarnego Garbusa.
W zamyśle Hitler chciał odciążyć kolej, która była z roku na rok coraz bardziej niewydolna. Po wielu zbudowanych prototypowych modelach projekt zatwierdzono w 1938 roku do produkcji seryjnej w przyszłej fabryce Volkswagen Werk GmbH projekt „Porsche typ 60”. Adolf Hitler nazwał pojazd tytułem: „niemiecki samochód ludowy”, stąd nazwa marki Volkswagen.
VW w Polsce
Po zakończeniu wojny nie zaprzestano wytwarzania pojazdu. Volkswagen Kafer (znany jako Garbus) zmotoryzował powojenne Niemcy oraz stał się znany na świecie. Później samochód był produkowany w Meksyku i Brazylii, a w sumie powstało ponad 21 mln egzemplarzy. Jego produkcja została zakończona w 2003 roku, ale od 1998 roku produkowany jest model New Beetle, który nawiązuje do legendarnego Garbusa.
Oficjalne przedstawicielstwo Volkswagena narodziło się w naszym kraju w 1991 r. za sprawą firmy Kulczyk Tradex z siedzibą w Poznaniu. Przejęła ona rolę polskiego importera samochodów marki Volkswagen.
Już rok później dołącza Volkswagen Poznań zajmująca się montażem, a później już pełnoprawną produkcją modeli: Transporter (od 1994 r.) oraz Caddy. Fabryki w Antoninku pod Poznaniem i pod Wrześnią to jedne z najlepszych fabryk koncernu w Europie.