Promocje związane z Black Friday nadal trwają w niektórych sklepach. Szukając w sieci wyjątkowych okazji zakupowych, warto jednak zachować zdrowy rozsądek i trzymać się kilku zasad bezpieczeństwa. Mogą one ustrzec nas nie tylko przed zakupowym głupstwem, ale także przed utratą pieniędzy, a nawet danych osobowych.
Z tekstu dowiesz się:
- jakich zasad bezpieczeństwa przestrzegać podczas zakupów w Black Friday i nie tylko,
- jak w razie oszustwa może nam pomóc zastrzeganie kart bankowych przez system Zastrzegam.pl.
Black Friday to zakupowa tradycja, która przywędrowała do Europy – w tym do Polski – ze Stanów Zjednoczonych. W USA mianem tym określa się piątek po Dniu Dziękczynienia, kiedy w handlu oficjalnie rozpoczyna się sezon świąteczny, a sklepy oferują mnóstwo rabatów i promocji, często obowiązujących tylko w ten jeden dzień. Podczas Black Friday taniej kupić można właściwie wszystko – od odzieży i obuwia, przez zabawki, książki czy kosmetyki aż po elektronikę, sprzęty RTV i AGD.
Od kilku lat Black Friday – a niekiedy nawet Black Week, czy nawet Black Month przechodzący później w świąteczne promocje – pojawia się w działaniach marketingowych polskich sieci handlowych, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Oczywiście jest to okazja, by taniej upolować wiele towarów, ale jak we wszystkich tego typu sytuacjach, również podczas zakupowego szaleństwa w ramach Black Friday czy innych dużych promocji trzeba zachować zdrowy rozsądek. Niestety, bywa to okazja wykorzystywana przez oszustów i złodziei.
Zakupy w trakcie Black Friday i innych promocji – o tym trzeba pamiętać!
Korzystając z promocji i rabatów, warto przestrzegać kilku zasad ostrożności.
- Sprawdzenie sklepu/sprzedawcy
Zakupy online – zarówno podczas Black Friday, jak i każdego innego dnia – najlepiej robić tylko w dobrze nam znanych, zweryfikowanych sklepach internetowych. Jeśli trafimy na super okazję w nowym sklepie, dokładnie go sprawdźmy – czy udostępnia numer NIP oraz adres, zweryfikujmy go w ogólnodostępnej ewidencji CEIDG, poszukajmy profili w mediach społecznościowych, prześledźmy opinie klientów. Pomoże to w ocenie jego wiarygodności.
- Porównywanie cen
Niestety, zdarza się, że przed wydarzeniami typu Black Friday czy wyprzedaż świąteczna sprzedawcy sztucznie zawyżają ceny, by później teoretycznie je obniżyć – ale do poziomu i tak wyższego niż na początku. Dlatego, jeśli chcemy kupić konkretną rzecz, np. nowy model telefonu, już kilka tygodni przed promocją sprawdźmy, wokół jakich kwot oscyluje jego cena. Dzięki temu dowiemy się, czy sprzedawca nie chce nas później naciągnąć.
- Weryfikacja autentyczności strony internetowej
Przeglądając asortyment danego sklepu, a zwłaszcza przechodząc do finalizowania zakupu, zwróćmy szczególną uwagę na to, czy dana witryna internetowa jest autentyczna. Sprawdźmy, czy adres jest prawidłowy, czy zaczyna się od protokołu „https” zabezpieczającego przed przechwytywaniem danych, czy podczas płatności nie zostajemy przekierowani do innej, podejrzanej strony. Ochroni to nasze pieniądze i dane osobowe.
- Sprawdzenie autentyczności produktu
Zdarza się, że trafiamy w sieci na wyjątkowo atrakcyjną cenę produktu renomowanej, drogiej marki. Oczywiście nie zawsze oznacza to próbę oszustwa, ale warto zachować zdrowy rozsądek i sprawdzić, czy nie mamy do czynienia z podróbką. Można wówczas porównać zdjęcie oferowanego towaru z fotografią dostępną bezpośrednio u producenta lub w sklepie firmowym, zwrócić uwagę na detale (np. obecność metki potwierdzającej oryginalność) i poszukać opinii o danym sprzedawcy. Bywa bowiem i tak, że oszuści tworzą fikcyjne sklepy internetowe, oferują atrakcyjny towar w niskich cenach, wyłudzają pieniądze i dane, po czym znikają.
Zastrzeganie kart kluczowe w kryzysowej sytuacji
Jeśli mimo wszystko padniemy ofiarą przestępstwa i stracimy np. pieniądze albo dane naszej karty bankomatowej, trzeba szybko podjąć odpowiednie działania. Najważniejsze jest zastrzeżenie karty płatniczej – umożliwia to system zastrzegania kart Zastrzegam.pl uruchomiony przez Związek Banków Polskich, działający pod numerem telefonu +48 828 828 828. Usługa ta jest bezpłatna, dostępna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, nawet bez dostępu do Internetu.
Zastrzeganie kart płatniczych to jedno – druga sprawa to zgłoszenie sprawy na policję. Nie wolno myśleć, że sytuacja jest zbyt błaha albo że sprawców i tak nie uda się namierzyć. Działania podjęte przez służby mogą nie tylko doprowadzić do ujęcia oszustów, ale także uchronić inne osoby przed podobnymi incydentami.