Większość rodziców pragnie wychowywać dzieci, tak aby były pomocne i twórcze. Jednak w praktyce nie zawsze jest to najłatwiejsze. „Co za to dostanę?” lub „dlaczego ja?” – pada odpowiedź, mimo że chodziło tylko o coś tak prostego, jak wyniesienie śmieci. Ale rzeczywiście możliwe jest wzmocnienie uczynności dzieci.
Jeśli wierzyć coraz większym badaniom, sposób, w jaki prosimy dzieci o pomoc, może mieć duży wpływ na ich motywację do tego. Pomoc dzieciom, to często wpajanie im różnych nawyków, które mogą zmienić ich nastawienie do obowiązków. Wszystko zależy od tego, jak rodzić będzie w nich wpajał pewne nawyki.
Obowiązki wzmacniają rozwój dzieci
Dobrze jest, gdy dzieci opróżniają zmywarkę lub nakrywają do stołu. W każdym razie niedawne badania pokazują, że pomaganie w domu wzmacnia rozwój społeczny i behawioralny dzieci. W tak zwanych „badaniach podłużnych”, w których dzieci obserwuje się przez wiele lat, badacze mogą na przykład zaobserwować, że dzieci, które mają obowiązki, radzą sobie lepiej w wieku dorosłym, są zdrowsze psychicznie i mają lepsze samopoczucie.
Jeśli chcesz nieść pomoc dzieciom w ich przyszłym życiu, to warto, aby obowiązki wpajać im na wczesnym etapie ich życia. Dzieci, które pomagają w wieku 3–4 lat, częściej mają dobre relacje, są bardziej niezależne i lepiej radzą sobie w szkole w porównaniu do dzieci, które zaczynają od obowiązków domowych dopiero, gdy są starsze.
Nie oznacza to oczywiście, że całe dzieciństwo, było złożone z obowiązków. Chodzi o znalezienie rozsądnej wagi. Według badaczy problematyczny może być zarówno bardzo wysoki, jak i bardzo niski poziom obowiązków.
Pomoc dzieciom zapewni równowaga. Zbyt wiele obowiązków może przeciążać dziecko, a zbyt mało – odwrotnie, może oznaczać, że dziecko nie angażuje się w życie rodziny i tym samym nie czuje się na siłach wnosić wkładu w życie rodzinne.
Jak nakłonić dziecko do pomocy?
Właściwie to trochę paradoksalny sposób. Nam, rodzicom, może być trudno nakłonić nasze dzieci do pomocy bez kłopotów, ale jednocześnie coraz większa liczba badań pokazuje , że dzieci mają wrodzoną chęć pomagania.
Można nieść pomoc dzieciom w przyswajaniu obowiązków już na wczesnym etapie życia. Dzieci w wieku 1–2 lat podnoszą rzeczy upuszczone przez dorosłych, nawet jeśli nikt ich o to nie prosił. Dzieci chcą pomagać, ale dlaczego nie, gdy je o to poprosimy? Naukowcy zaczęli spekulować, że odpowiedź na to pytanie zależy od sposobu, w jaki zadajemy pytania.
Dzieci wolą pomagać, jeśli czują, że robią coś dla kogoś innego, a nie tylko wykonują zadanie.