Obowiązkowy element każdej szafy. Na jego temat pojawiło się kilkaset publikacji książkowych, o jego fenomenie opowiadają filmy dokumentalne, powstało nawet specjalne czasopismo, jedyne takie na świecie, które w całości poświęcone jest jego tematyce („T-World Magazine”). T-shirt to zdecydowanie najbardziej popularna część garderoby – noszą go wszyscy, niezależnie od wieku, płci, szerokości geograficznej czy religii.

 

T-shirt – skąd ta nazwa?

Nazwy t-shirt używa się powszechnie na określenie bawełnianego, dzianinowego podkoszulka z krótkim rękawem. Termin pochodzi z języka angielskiego i w dosłownym tłumaczeniu oznacza koszulkę w kształcie litery T. Istnieje również teoria, że jego nazwa wzięła się z przeznaczenia koszulek, które miały służyć jako element stroju sportowego. „T” w nazwie miałoby więc nawiązywać do słowa „training”, czyli  ćwiczeń gimnastycznych, którym poddawani byli żołnierze ubrani właśnie w bawełniane koszulki.



Historia t-shirtów

Na początku XIX wieku t-shirt funkcjonował jako element bielizny przeznaczonej dla żołnierzy, najpierw europejskich, bardzo szybko jednak jego zalety docenili też Amerykanie. Koszulki dużo lepiej niż wcześniej noszona bielizna, sprawdzały się w ekstremalnych warunkach. W latach trzydziestych przemysł koszulkowy zaczął się szybko rozwijać.

Choć ówczesne przedsiębiorstwa koszulkowe dalej produkowały odzież przede wszystkim dla magazynów wojskowych, nie oznacza to jednak, że t-shirty nosili wyłącznie wojskowi. W latach dwudziestych XIX wieku białe topy, już jako odzież wierzchnią nosili członkowie klubów sportowych, studenci renomowanych uczelni, ale też pracownicy fizyczni zatrudnieni w rolnictwie czy branży górniczej.

marlon_brando_1948Jednak pierwszą rekordową sprzedaż koszulek odnotowano w latach pięćdziesiątych. Wszystko za sprawą filmu „Tramwaj zwany pożądaniem” z dwudziestosiedmioletnim Marlonem Brando, który zarówno na plakacie promującym film, jak i w większości scen, w których występował pojawiał się w białym t-shircie. Cztery lata później do popularyzacji t-shirtów przyczynił się też James Dean za sprawą filmu „Buntownik bez powodu”, w którym, podobne jak Marlon Brando, zagrał w kultowej, białej koszulce. W latach sześćdziesiątych pojawiły się natomiast pierwsze t-shirty fanowskie i polityczne.

Rola t-shirtów dzisiaj

Obecnie t-shirt to element garderoby, który nie zna granic płciowych, wiekowych, geograficznych, politycznych czy religijnych. Noszą go wszyscy. Koszulka z nadrukiem stała się płaszczyzną do wyrażenia emocji, przekonań, przynależności do danej subkultury, jednym ze sposobów wyrażenia siebie, swojego buntu do otaczającej rzeczywistości, czy też sposobem na podkreślenie swojego poczucia humoru. Koszulki noszą zwykli obywatele, ale i gwiazdy estrady, aktorzy, celebryci, a nawet politycy. Sporo osób pewnie słyszało o słynnej koszulce Billa Clintona z nadrukiem „To naprawdę ja byłem prezydentem”. Nadruk na koszulce byłego prezydenta od razu zwrócił uwagę. Duże brawa za dystans do siebie!

Koszulki kupujemy z różnych powodów. Czasami, by podkreślić swoją indywidualność, czasami wręcz przeciwnie – aby zaznaczyć swoją przynależność do pewnej grupy (np. koszulki wędkarskie lub koszulki dla członków forum motocyklowego).

Możliwość wyrażenia siebie

Oferta sklepów z koszulkami jest ogromna! Całkiem prawdopodobne, że nawet James Dean czy Marlon Brando mogliby się pogubić w tak bogatym asortymencie. Dodatkowo już nie tylko możemy znaleźć gotowe, oryginalne wzory, ale nawet możemy sami je tworzyć (samodzielnie lub w obrębie specjalnych platform – np. T-Shuttle)! Zwykły t-shirt stał się więc przenośnym billboardem, płótnem dla grafików, ilustratorów, fotografów, narzędziem walki politycznej, sposobem na wyrażenie siebie lub zadeklarowanie przynależności do danej grupy. Na przestrzeni tych kilkudziesięciu lat nie zmieniło się na pewno jedno – t-shirt nadal pozostaje najbardziej wygodnym i uniwersalnym elementem naszej garderoby.

Tekst powstał przy współpracy z T-Shuttle.pl
Platforma z koszulkami t-shuttle.pl daje możliwość zaprojektowania koszulki z własnym nadrukiem za pomocą prostego w obsłudze kreatora lub założenie własnego sklepu internetowego z koszulkami.
(Visited 474 times, 1 visits today)