Przeważnie, w przypadku przeprowadzania badań, słyszeliśmy o metodach ilościowych lub jakościowych. Innowacyjne projekty opierają się na analizie reakcji nieuświadomionych, m.in. neuromarketingu. Czym jest i jak go efektywnie wykorzystać?

Garść informacji

Neuromarketing wykorzystuje narzędzia stosowane w badaniach psychofizjologicznych i wiedzę o zachowaniu człowieka podczas optymalizacji bodźców marketingowych – innymi słowy, neuromarketing to podejmowanie decyzji podczas kształtowania komunikacji z rynkiem. To nauka o tym, jak mózg reaguje na bodźce marketingowe. Jeżeli zależy nam na tym, by dowiedzieć się dlaczego konsumenci podejmują dane decyzje zakupowe, jest on idealnym sposobem.



Wykorzystując klasyczne badania konsumentów – ankietę, wywiady indywidualne bądź grupowe, nie mamy pewności, czy badane osoby odpowiadają zgodnie z prawdą. Dodatkowo, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowych, często działamy pod wpływem impulsu, działa podświadomość, a więc wybór nie zawsze jest decyzją świadomą.

Metody badawcze

Metodami, które najczęściej wykorzystuje się w neuromarketingu są m.in. eye tracking (śledzenie ruchu gałek ocznych) – metoda ta posiada wiele zalet – przede wszystkim niskie koszty projektów oraz niska reprezentatywna próba (ok. 7 osób), elastyczne możliwości obróbki, integracja z innymi badaniami, zbliżone wyniki dla różnych targetów, które mogą przyjąć wiele postaci: mapy fiksacji, mapy cieplne, filmy z badania. Innymi metodami są elektromiografia czy neuroobrazowanie. Neuromarketing to najnowszy trend w badaniach konsumenckich łączący naukę z rynkiem. Samo badanie często wygląda następująco: respondentowi zakładana jest na głowę przepaska EEG, czujnik przewodnictwa elektrycznego skóry na palce u ręki, przyklejana jest wlepka, która ma za zadanie kontrolę natlenienia krwi, pas rejestrujący szybkość oddechu, a, wspomniane wcześniej ruchy gałek ocznych, śledzi kamera.

Jak można wykorzystać neuromarketing?

To świetna, innowacyjna metoda badawcza, jeśli zmieniamy coś, np. w wyglądzie opakowań naszych produktów, którą stosują m.in. specjaliści z paulat.pl. Może być odrębnym badaniem lub stanowić uzupełnienie wywiadów. Opakowania mogą mieć ogromny wpływ na decyzje zakupowe – zarówno ich kolor, rozmiar tekstu, zdjęcia, jak i to, czy opakowanie jest błyszczące, czy matowe. Niektóre z nich wywołują pozytywne odczucia u konsumentów, inne mniej. To – i wiele różnych czynników – przekłada się na sprzedaż naszych produktów. By je poznać, warto przeprowadzić ten rodzaj badań.

(Visited 90 times, 1 visits today)